Portret Oscar Murillo. Foto Tim Bowditch, met medewerking van de kunstenaar © Oscar Murillo

Portret Oscar Murillo. Foto Tim Bowditch, met medewerking van de kunstenaar

Oscar Murillo (°1986, La Paila, Colombia) is een van de meest betekenisvolle en inventieve kunstenaars van zijn generatie. Na zijn gedenkwaardige interventie in de thematentoonstelling Het afwezige museum heet WIELS hem andermaal welkom, en wel met Masses, een solotentoonstelling van nieuw en bestaand werk.  

Oceanen, zeeën en andere vloeibare massa’s zijn in staat zichzelf te creëren en uit te wissen met elke nieuwe golf die opkomt. Het werk van Oscar Murillo is in verschillende opzichten een weerspiegeling van de oscillerende kracht van wateren de oneindige cyclus van scheppen en ongedaan maken. Hiermee drukt hij zijn interesse uit in culturele uitwisseling en de circulatie van ideeën, talen en objecten. De solotentoonstelling Masses (Massa’s) presenteert een cartografie van vloeibare, materiële en sonische massa in een grootschalige installatie. De tentoonstelling opent met een panorama van uitgestrekte, gestuele schilderijen, getiteld Disrupted Frequencies. De schilderijen zijn intens ‘gemarkeerd’ in verschillende tinten blauw en lijken zo een donkere vloed te vormen die de ruimte overspoelt. Deze nieuwe schilderijen zijn het resultaat van het kruispunt waar Murillo zich momenteel bevindt, bijna tien jaar na de start van zijn langlopende project Frequencies.

In dat project delen Murillo en zijn team onbewerkte schildersdoeken uit aan scholen over de hele wereld. De doeken worden aan schoolbanken bevestigd, waarna schoolkinderen er zes maanden lang op mogen tekenen, droedelen en taggen. Na deze periode worden ze teruggestuurd naar de kunstenaar. Murillo beschouwt deze doeken als analoge opnameapparaten. Het aanzienlijke volume stelt hem in staat een collectief bewustzijn aan te boren—een culturele en sociale frequentie—die los staat van de anekdotische details van waar en door wie de tekeningen zijn gemaakt. Ze putten uit een traditie van abstractie, maar zijn gebaseerd op een diep begrip van de materiële en sociaal-politieke realiteit waarin ze zich bevinden

De ruimtes in WIELS worden daarnaast gevuld met een overvloed aan massa-geproduceerde plastic tuinstoelen, rotsachtige sculpturen van gemalen maïs en cement, een reeks tekeningen getiteld Flighten een betoverende film die werd opgenomen in de vroege uren van nieuwjaarsdag in Colombia. Deze werken weerspiegelen op een vergelijkbare manier Murillo's belangstelling voor de laatkapitalistische uitwisseling van mensen en goederen, waarbij vragen over klasse, productiesystemen en arbeid worden opgeworpen.

De tentoonstelling in WIELS luidt het einde van Frequencies in en markeert daarmee het begin van een nieuwe fase. De verzamelde doeken—en alle herinneringen die ze bevatten—worden samengedrukt tot een ruwe materiaalmassa, die aan elkaar wordt genaaid en gebruikt als bron voor nieuwe werken. Het intellectuele archief van Frequencies wordt op deze wijze op een provocerende manier verstoord. Door objecten uit verschillende geografische, sociale en culturele contexten samen te voegen, creëert Murillo wrijving en onrust. Dit wijst op zijn diep gewortelde drang om het gewicht van tijd en geografie uit te wissen en een meerstemmige stroom van bewustzijn de dijken te laten doorbreken. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum