Cindy Sherman, Vava Vilde, foto:Steffen Geldner

Cindy Sherman, Vava Vilde

Ensorjaar 2024

Het Ensorjaar is er ook voor een nieuw en jong publiek. Het modemuseum MoMu en fotomuseum FOMU in Antwerpen “hanteren het werk van James Ensor om een brug te slaan naar de hedendaagse kunstscène,” verduidelijkt Kaat Debo van het modemuseum. 

Al bijna vijftig jaar loopt het thema mode als een rode draad door het werk van de Amerikaanse kunstenaar Cindy Sherman (US, 1954). De tentoonstelling Anti-Fashion focust hierop en belicht haar fotografisch werk vanuit een nieuw perspectief, waarbij de wisselwerking tussen mode en kunst tot uiting komt. 

Cindy Sherman gebruikt haar vele opdrachten voor magazines als Vogue en Harper’s Bazaar en haar nauwe samenwerking met beroemde ontwerpers als een voortdurende bron van inspiratie. Maar ook omgekeerd beïnvloedt de kunstenaar de modewereld en geeft ze er belangrijke impulsen aan. 

Via het medium fotografie staan mode en beeldende kunst vanouds met elkaar in dialoog. Sherman stelt bovendien het hele systeem met al zijn valkuilen in vraag. Haar interesse in de modewereld getuigt van een subversieve houding tegenover datgene waar dat milieu voor staat. Haar foto’s tonen figuren die allesbehalve aantrekkelijk zijn en daardoor alle conventies van haute couture en de gebruikelijke voorstellingen van schoonheid tegenspreken. 

Niet in de laatste plaats blijkt het thema mode voor de kunstenaar een uitgangspunt te zijn voor kritische vragen over gender, stereotypen en leeftijd. Shermans brede spectrum aan personages toont het kunstmatige en veranderlijke van identiteit, die meer dan ooit een kwestie van keuze lijkt te zijn, (zelf)geconstrueerd en fluïde.