Christus met doornenkroon voor restauratie, Atelier van Dieric Bouts, ca. 1470, Collectie M Leuven

Christus met doornenkroon voor restauratie, Atelier van Dieric Bouts, ca. 1470, Collectie M Leuven

Altijd al binnen willen gluren in het atelier van een Vlaamse Meester? Dit is je kans – of toch bijna. In Atelier Bouts ontdek je alles over de praktijk van Dieric Bouts aan de hand van zes iconische kunstwerken. Kom te weten hoe hij ze maakte, uit welke lagen ze opgebouwd zijn, of Bouts het enige meesterbrein is achter de werken die we aan hem toeschrijven, en hoe ze nu – zo’n 500 jaar later – gerestaureerd worden. 

Inzicht in Bouts’ methodes 

Jammer genoeg kan Bouts ons zelf niet meer vertellen hoe hij topstuk na topstuk uit zijn verfborstel toverde. Gelukkig zijn heel wat vraagstukken te ontrafelen op basis van de kunstwerken zelf. Hoe goed dat lukt, hangt af van de staat waar ze zich in bevinden.  De Marteling van de heilige Hippolytus zit nog in z’n originele lijst en is verrassend intact. Het is hét werk om Bouts’ teken- en schilderstijl in kaart te brengen. 

Vreemde ontdekkingen 

Geavanceerde wetenschappelijke technieken als macro-XRF-scanning, infraroodreflectografie en dendrochronologie kunnen ons heel wat vertellen over 15e-eeuwse schilderkunst. In Atelier Bouts leer je hoe die nieuwe technologieën werken, hoe onderzoekers er vandaag mee aan de slag gaan en welke – soms nogal vreemde – ontdekkingen ze al opleverden. Wist je dat de verflagen van Het Laatste Avondmaal en de Marteling van de heilige Erasmus ooit gescheiden werden van hun houten ondergrond? En dat de Christus met doornenkroon op een gegeven moment verzaagd werd tot een achthoekje? 

Verder onderzoek en restauratie 

Dat zoveel internationale topstukken voor het eerst samenkomen in Leuven geeft Museum M de mogelijkheid om ze beter te onderzoeken, en zelfs te restaureren. Zo blijft de Triptiek van de kruisafneming uit de Koninklijke Kapel van de kathedraal van Granada nog een tijdje langer in Leuven, en reist het na de tentoonstelling door naar KIK-IRPA voor een twee jaar durende restauratie. Hoe dat eraan toe zal gaan ontdek je in Atelier Bouts

Tentoonstellingen in hetzelfde museum