U bent hier

van Rijn Rembrandt Harmenszoon

Terwijl Tallinn zich in 2011 verheugt over de titel van Culturele Hoofdstad van Europa, concentreert deze uitgave zich op de geschiedenis en de historische kunst van de stad. In het bijzonder bekijken we de inspirerende rol die de Lage Landen in het verhaal opeisten.

In de beleving van kunst staat de kwaliteit van de waarneming centraal. Anderzijds doet de kunstenaar er alles aan om die waarneming in één bepaalde richting te stuwen. Als hij het goed aan boord legt, zeg maar als hij voldoende talent heeft, moet hij er dus in slagen onze blik met de zijne te laten samenvallen.

An Devroe had nooit gedacht dat ze ooit met evenveel liefde naar een borstel zou kijken als naar een paar schoenen. Een bezoekje aan de nationale musea van Izegem en ze was verkocht. Vroeger was de borstel­maker even vertrouwd als de bakker vandaag.

Schilderkunst na de val van Antwerpen (1585)

In 1585 werd Antwerpen na een langdurige belegering door de Spaanse troepen van Alexander Farnese (1545-1592) heroverd. Het laatste belangrijke bolwerk in de Zuidelijke Nederlanden dat nog in handen was van de opstandelingen werd aldus tot overgave gedwongen.

De barok in de zuidelijke Nederlanden

Het is niet zo eenvoudig een bepaling te geven van de term 'barok'. Hij dekt een lading die een zeer grote verscheidenheid vertoont. Zo worden bijvoorbeeld kunstschilders als Michelangelo, Caravaggio Pieter Paul Rubens, Diego Velazquez, Rembrandt Harmenszoon van Rijn en Nicolas Poussin nochtans allemaal tot de barok gerekend.

Vijf eeuwen prent en prentkunst - van de 15e tot in de 19e eeuw

Een historisch overzicht begint meestal met een soort verontschuldiging dat de materie in deze enkele bladzijden niet grondig kan behandeld worden, hetgeen, als compensatie, vaak de bondigheid ten goede komt. In Vlaanderen heeft men twee grote periodes in de prentkunst. 

Paul van Ostaijen en de beeldende kunsten

Paul van Ostaijen was de belangrijkste woordvoerder van het modernisme in Vlaanderen. Door zijn belangstelling voor de theoretische fundering van de moderne kunst, zowel literair als plastisch, verleende hij bovendien aan dat modernisme een intellectueel statuut. Het werd hem niet onvoorwaardelijk in dank afgenomen. 

Hypocrisie en ijdelheid in het profane portret

'De voldoening bij het aanschouwen van portretten van zijn voorouders is van de grootste waarde voor ieder mens en wekt in hem de begeerte naar roem! ' (Giorgio Vasari) Er zijn weinig kunstuitingen waarin de hypocrisie zo duidelijk aanwezig is als in het portret. Die hypocrisie berust op een stilzwijgend compromis tussen de geportretteerde en de portrettist.

Jacob Jordaens

Misschien leerde ook u het werk van Jordaens kennen op grootmoeders koekentrommel: Soo d'oude songen (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen) of De koning drinkt (Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel) waren lange tijd even populaire dekselversieringen als Rembrandts Nachtwacht in gedreven koperkleurig blik. 

Pagina's

Abonneren op RSS - van Rijn Rembrandt Harmenszoon