U bent hier

Odilon Redon - La littérature et la musique

In Odilon Redon. La littérature et la musique werpt het museum een nieuw licht op de kunstenaar Odilon Redon. Met schilderijen, pastels, tekeningen en litho’s laat de tentoonstelling de rol zien die de literatuur en muziek spelen in Redons leven en werk.

In Odilon Redon. La littérature et la musique werpt het Kröller-Müller Museum een nieuw licht op de Franse kunstenaar Odilon Redon (Bordeaux 1840-Parijs 1916). Met een groot aantal schilderijen, pastels, tekeningen en litho’s laat de tentoonstelling de belangrijke rol zien die literatuur en muziek spelen in Redons leven en werk.

Het aanspreken van de zintuigen

Redon is schilder, pastellist, tekenaar en lithograaf, maar al jong leert hij ook viool en piano spelen en vat hij een liefde op voor literatuur. Hij is nauw bevriend met schrijvers en componisten, is zelf actief als schrijver en voert muziek uit. Muziek, literaire thema’s en beeldende kunst zijn voor hem onlosmakelijk met elkaar verbonden. Al in zijn eigen tijd oogst hij veel lof voor de zeer eigen manier waarop hij deze verschillende expressieve krachten in zijn werk weet te verbinden. Als geen ander geeft hij daarmee uiting aan het in de late 19de eeuw populaire concept van de synesthesie: de opvatting dat door meer zintuigen tegelijkertijd aan te spreken een intensere beleving kan ontstaan.

Thema’s in de tentoonstelling

Redon vindt zijn inspiratie in literaire en muzikale bronnen van de klassieke oudheid tot Richard Wagner. De tentoonstelling laat dit zien aan de hand van een reeks specifieke thema’s, zoals het gevleugelde paard (Pegasus) of de vrouw, die zowel voorkomt als symbool van schoonheid (Béatrice) als in de gedaante van fatale verleidster (Salomé). Redon gebruikt deze thema’s steeds opnieuw, laat ze van gedaante veranderen en geeft ze telkens nieuwe betekenissen en associaties mee.

Zijn bewondering voor Wagner blijkt onder meer uit zijn voorstellingen van Brünnhilde en Parsifal. Maar meestal is de relatie met muziek niet zo letterlijk en gaat het hem meer om het oproepen van een gemoedstoestand. Tijdgenoten beschrijven zijn werk vaak in termen van een muzikale ervaring. Zelf noemt hij zich een ‘peintre symphonique’.

‘Mijn tekeningen inspireren en bevatten geen definities. Zij stellen niks vast. Net als muziek plaatsen zij ons in een meerduidige wereld van het onbestemde’. (Uit A –soi-même, 1961 )

Woord en beeld

Redons rol als schrijver en illustrator komt in de tentoonstelling aan bod in een aantal lithografische series die hij maakt bij teksten van schrijvers die hij bewondert, zoals Gustave Flaubert, Edgar Allan Poe en Charles Baudelaire. Ook combineert hij litho’s met zijn eigen teksten tot visuele en tekstuele gedichten, zoals in Hommage à Goya. Woord en beeld vormen hier een geheel.

Bijzonder bruikleen

De tentoonstelling is samengesteld uit 167 werken uit een belangrijke particuliere verzameling, de eigen rijke Redoncollectie van het museum en een aantal bruiklenen uit andere collecties. Hierdoor kan Odilon Redon - La littérature et la musique een ongekende breedte en variëteit aan thema’s laten zien in Redons gehele oeuvre, van zijn krachtige zwart-wit litho’s tot zijn stralende, kleurrijke pastels.

02/06/2018 tot 09/09/2018
Houtkampweg
6
Otterlo
Nederland