U bent hier

Afterimages - ives maes - sporen van wereldtentoonstellingen

De Belgische kunstenaar Ives Maes gaat over de hele wereld op zoek naar sporen van wereldtentoonstellingen
De Belgische kunstenaar Ives Maes gaat over de hele wereld op zoek naar sporen van wereldtentoonstellingen, van de eerste in 1851 in Londen tot de meest recente in 2010 in Sjanghai.
Ives Maes fotografeert de sites waar deze tentoonstellingen hebben plaatsgevonden en de architecturale restanten van deze kortstondige gebeurtenissen. Daaruit blijkt vaak een ironisch contrast tussen de groots opgevatte toekomstidealen van weleer en de stedelijke realiteit van vandaag. Uit de tentoonstellingspaviljoenen sprak een utopische visie vol beloftes over de toekomst.
De foto’s van Maes zijn nabeelden, sporen van dromen uit het verleden die nu vergane glorie zijn. Het STAM toont veertig werken van Ives Maes in een opstelling die het sculpturale karakter van zijn fotografisch werk illustreert.
interactieve 3D-maquette gent 1913
De tentoonstelling Afterimages in het STAM is een prelude op de stadsbrede herdenking van de Gentse wereldtentoonstelling van 1913. Honderd jaar later wijden tal van Gentse cultuurhuizen een tentoonstelling of evenement aan de ‘eeuw van de vooruitgang’. www.gent.be/1913-2013
Op het terrein van de Gentse expo is er van architectuur weinig overgebleven. Het STAM presenteert op Afterimages een virtuele, interactieve 3D-maquette van de wereldtentoonstelling van 1913 die een idee geeft van de omvang en het uitzicht ervan (i.s.m. Stadsarchief Gent).
Ives Maes is sinds 2012 als onderzoeker verbonden aan KASK / School of Arts van de HoGent.
06/02/2013 tot 20/04/2013
Geen archief items gevonden
Geen gerelateerde tentoonstellingen gevonden