Prent van Paulus Pontius I naar Peter Paul Rubens, Spieren, inv.nr. 11063/10, foto: Hugo Maertens, Collectie KMSKA - Vlaamse Gemeenschap (public domain)

Prent van Paulus Pontius I naar Peter Paul Rubens, Spieren, inv.nr. 11063/10, foto: Hugo Maertens, Collectie KMSKA - Vlaamse Gemeenschap (public domain)  

Rubens’ roem verspreidde zich snel en tot ver buiten Europa. Dat dankte hij niet alleen aan zijn schilderijen, maar ook aan de vele prenten die hij van zijn werken liet maken. Inderdaad: ‘liet maken’. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Albrecht Dürer liet Rubens het snijden van zijn prenten aan anderen over. Weliswaar onder streng toezicht. Rubens had de gewoonte om eigenhandig de drukproeven te controleren, met pen te corrigeren of met verf te retoucheren. Hierop baseerde de graveur of houtsnijder zich om de koperplaat of het houtblok verder te verfijnen. Het KMSKA bezit meer dan 700 Rubensprenten. Van voor én na zijn dood. In deze expo maakt u kennis met het talent van de graveurs om Rubens’ werken feilloos te vatten in zwart en wit. Stuk voor stuk meesterwerken, gepresenteerd in de intieme sfeer van het prentenkabinet. 

Studio Rubens 

Het hele jaar door kunnen bezoekers in de Rubenszaal een blik werpen op de restauratie van Rubens’ Tronende Madonna omringd door heiligen. Na het scannen van het doek en de reiniging van het oppervlak start in 2024 een nieuwe fase: de vernisafname. Restauratoren gaan op de immense stelling in de weer met solventen en wattenstaafjes. Verschillende restauratoren nemen tegelijk andere zones voor hun rekening. Een monnikenwerk dat je live kan meevolgen. In februari maakt de Universiteit Antwerpen ook de resultaten bekend van hun onderzoek op dit kolossale werk met de macro-XRF-scanner. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum