U bent hier

MSK en S.M.A.K. - Heen en terug

MSK & S.M.A.K. Heen & terug n.a.v. 20 jaar S.M.A.K. De Collectie (1) Highlights for a Future

Naar aanleiding van het 20-jarig bestaan van het S.M.A.K. keren drie iconische werken in 2019 tijdelijk terug naar de plaats waar het intussen bijna 45 jaar geleden allemaal begon. De presentatie kadert in 'Heen & Terug', een langlopend traject van het MSK en het S.M.A.K. waarin de historische verbondenheid tussen beide musea worden belicht en geactualiseerd.

 

Hedendaagse kunstgeschiedenis

Dankzij een groep vooruitstrevende kunstliefhebbers werd in 1975, in de bovenste zalen van het Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK), een autonoom Museum voor Hedendaagse Kunst ingericht met Jan Hoet (1936-2014) als eerste conservator. Met voor Vlaanderen nooit geziene tentoonstellingen schreef hij hier tot 1999 hedendaagse kunstgeschiedenis. Sinds de oprichting van het Museum van Hedendaagse Kunst werd eveneens geijverd voor een eigen museumgebouw. Een wens die in 1999 waarheid werd met de opening van het S.M.A.K. in 1999.

 

Drie sleutelwerken opnieuw in het MSK

'The Aeromodeller' van Panamarenko (°1940) en 'Wirtschaftswerte' van Joseph Beuys (1921-1986) maakten in 1980 deel uit van de op dat moment uiterst actuele en pertinente overzichtstentoonstelling 'Kunst in Europa na ’68'. 'Le Décor et son double' van Daniel Buren (°1938) was in 1986 het enige werk uit de spraakmakende tentoonstelling 'Chambres d’amis' dat niet alleen in de stad maar ook in het museum zelf aanwezig was. Nog tot de herfst van 2019 zijn deze drie kunstwerken opnieuw te zien in de zalen van het MSK.

 

Archief Openbaar Kunstbezit Vlaanderen:

16/03/2019 tot 29/09/2019