U bent hier

De mecenas en de verversbaas - Helene Kröller-Müller en Bart van der Leck

Met Van der Leck sloot Helene Kröller-Müller voor meerdere jaren een overeenkomst die haar recht gaf op eerste koop van zijn werk. Dit leidde tot een imposante verzameling Van der Lecks: 42 schilderijen en zo’n 400 tekeningen.

Goed nieuws voor iedereen die de tentoonstelling De mecenas en de ‘verversbaas’. Helene Kröller-Müller en Bart van der Leck (nog een keer) wil zien: de tentoonstelling is wegens succes verlengd tot en met 13 mei.

In het internationale themajaar van Mondriaan tot Dutch Design en ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van De Stijl, toont het museum De mecenas en de 'verversbaas' - Helene Kröller-Müller & Bart van der Leck.

 

Schatkamer van De Stijl

Het Kröller-Müller is met topwerken van onder anderen Piet Mondriaan, Theo van Doesburg, Bart van der Leck en Gerrit Rietveld een van de schatkamers van De Stijl. De basis hiervoor werd gelegd door Helene Kröller-Müller. Met Van der Leck sloot zij zelfs voor meerdere jaren een overeenkomst die haar recht gaf op eerste koop van zijn werk. Dit leidde tot een imposante verzameling Van der Lecks: 42 schilderijen en zo’n 400 tekeningen.

Helene als mecenas

Tussen 1912 en 1918 krijgt Van der Leck een jaarlijkse toelage van Helene Kröller-Müller, op voorspraak van haar adviseur Hendrik Bremmer. Zo wordt ze Van der Lecks mecenas. In 1914 treedt de kunstenaar in dienst van de firma Wm H. Müller & Co, waar Anton Kröller dan directeur is. Van der Leck maakt een groot glas-in-loodraam voor het hoofdkantoor van de firma in Den Haag, affiches voor de Batavierlijn, mozaïeken voor het kantoor in Londen en kleurontwerpen voor interieurs van de woonhuizen, waaronder het jachthuis Sint Hubertus.

Verregaande abstrahering

Helene noemt hem in 1925 in haar Beschouwingen een ‘nog veelzijdiger, krachtiger kunstenaar dan Mondriaan’, maar in 1916 worstelt ze met de verregaande abstraheringen in zijn werk, zo blijkt uit hun correspondentie. In dat jaar voert hij verhitte discussies met Piet Mondriaan en Theo van Doesburg, vereenvoudigt hij de vorm in zijn schilderijen en brengt hij de kleur in zijn werk radicaal terug tot de primaire kleuren.

Beschermvrouw en protogé

De tentoonstelling laat zien hoe het oeuvre van Bart van der Leck zich ontwikkelt, soms gestuurd door de moeizame maar ook spannende verhouding tussen beschermvrouw en protegé en soms door de artistieke uitwisseling en discussie met zijn De Stijlcollega’s.

14/10/2017 tot 13/05/2018
Houtkampweg
6
Otterlo
Nederland