Hendrik de leeuw, Arc for Humanity,

Hendrik de leeuw, Arc for Humanity

Wie regelmatig tentoonstellingen bezoekt zal het al wel opgevallen zijn. Een mooie vormgeving maakt het kijken aangenamer.

Wij gingen een kijkje nemen bij Hendrik de Leeuw, tentoonstellingsvormgever aan de stad Antwerpen. Op het moment van ons bezoek was men nog volop aan de voorbereiding bezig van het project' Voor het museum gewonnen'. Hier werd aan jongeren gevraagd bekende en minder bekende voorwerpen uit de Antwerpse musea in een nieuwe context te tonen. De Leeuw werkte dat dan concreet uit, en het resultaat zie er vrij fraai uit. 

Het Steen vol ijzer

Wie de tentoonstelling 'Landverhuizers' in het Antwerpse scheepvaartmuseum al heeft gezien, zal zeker de aparte vormge­ving al zijn opgevallen. Opvallend daarbij is dat de zalen 'ingepakt' zijn met metalen golfplaten. 

De zalen waren her zo dwingend aanwezig dat alleen 'inpakken' een oplossing bood. Het oogt indrukwekkend en duur, maar dat klopt eigenlijk niet. Het metaal was meteen klaar voor gebruik, terwijl men anders houten wanden had moeten voor­zien, die daarna dan beschilderd hadden moeten worden. 

kijkje in de zalen van 'landverhuizers', leeuw

Kijkje in de zalen van 'landverhuizers'

Daarenboven sloot het gebruik van metaal veel dichter aan bij het thema van de tentoonstelling. Duizenden mensen vertrokken van deze oevers, op zoek naar een beter bestaan. Ze werden opge­vangen in loodsen, aan boord verbleven ze meestal in de goedkoopste klasse 
(alles was daar van metaal) en eens aangekomen in de Nieuwe Wereld was hun eerste verblijfplaats vaak ... een metalen loods. 

Hou de mens maar centraal

Op zijn minst origineel te noemen dus. Dergelijke ingrepen zijn heel drastisch, en laat het gezegd zijn, meestal doet De Leeuw dat niet. Hij werkt volgens het credo 'de ruimte primeert en de vormge­ving accentueert'. Het decor en het onder­werp zijn dus verbonden. Dat blijft name­lijk het allerbelangrijkste voor Hendrik De Leeuw, die band met zijn onderwerp. Als vormgever moet je op de achtergrond blijven en ten dienste staan van de voor­werpen. Je kan dan dingen accentueren door middel van kleur en /of belichting. Iets wat ook tot uiting komt in zijn niet gerealiseerde project 'Are of Humanity'. 

Het geheel vormt een sterk filosofisch onderbouwd geheel, waar bij de mens, wars van alle culturele en religieuze verschillen, centraal staat.  Dat laatste is misschien wel het belang­rijkste bij Hendrik de Leeuw. De mens staat altijd centraal en dat komt mooi uit in zijn vormgeving. 

Je kan het allemaal gaan bekijken. De tentoonstellingen in het Hessenhuis en het Scheepvaartmuseum lopen nog een tijdje. 

  • Project 'Voor het museum gewonnen'

Nog tot 19 januari 2003 in het Hessenhuis

  • Tentoonstelling 'Landverhuizers'

Nog tot 31 december 2002 in het Antwerpse scheepvaartmuseum

Download hier de pdf

Laat de Leeuw maar los!.pdf