Iedere maand vergezelt okv.be-fotografe Louise D’Eer een kunstenaar naar een inspirerende plek. Deze maand volgt ze fotograaf Carmen De Vos.

Carmen De Vos plaatste zichzelf op de kaart als een van de eerste Belgische fotografen die sensuele en erotische beelden maakt vanuit het oogpunt van de vrouw. In een wereld die voornamelijk gedomineerd wordt door mannelijke beeldvorming gaat Carmen op zoek naar alternatieve methoden om het sensuele en het speelse te capteren in het model dat ze fotografeert. Al snel wordt duidelijk dat dit ook mijn opdracht is: Carmen in beeld brengen op een manier die past bij haar sensualiteit en dit in haar meest inspirerende omgeving, haar atelier en huis.

Carmen De Vos Louise D'Eer De Plek

“Je kunt het mannen moeilijk kwalijk nemen dat ze de vrouw in beeld brengen hoe zij het graag hebben. Alleen is het probleem dat als het overgrote deel van de beeldvorming door mannen gemaakt wordt, we enkel dat te zien krijgen. Vrouwen worden meestal op een ‘pleasende’ manier in beeld gebracht met als gevolg dat vrouwelijke modellen vaak de houding aannemen die ze denken dat er van hen wordt verwacht. Je kan mij dus ook niet kwalijk nemen dat ik een stuk seksualiteit terugeis en vertrek vanuit het idee dat vrouwen hun seksualiteit mogen uiten zoals zij dit willen.”

Een van de aspecten die vaak terugkomt in Carmens beelden is zwangerschap. Hiermee tracht ze traditionele beeldvorming te doorbreken van zwangere vrouwen die op een kwetsbare en bemoederende manier worden getoond.

“Ik vind zwangere vrouwen het krachtigste dat je kunt hebben. Het is wat de natuur doet draaien en ons in leven houdt. Tegelijkertijd is het een grote zwakte omdat we als vrouw voortdurend onderdrukt worden omwille van onze mogelijkheid tot reproductie. Daar wil ik tegengewicht aan bieden door zwangerschap te tonen als een kracht in plaats van een zwakte.”  

Carmen De Vos beschrijft zichzelf als een slow photographer. Ze fotografeert met polaroid en door de beperkingen die aan dit medium gekoppeld zijn, vraagt het fotograferen om een trager werkproces. Het model moet langer stilstaan om beweging te vermijden en er moet anderhalve minuut gewacht worden op het resultaat van de foto. Haar persopdrachten fotografeert ze digitaal, en dit was wennen in het begin.

Carmen De Vos Louise D'Eer De Plek

“In het begin kwam ik met twaalf foto’s terug van een digitale fotoshoot omdat ik zodanig gewend was om zuinig om te gaan met het analoge materiaal (lacht). In plaats van met de beperkingen te werken zoals in analoge fotografie krijg je digitaal ineens een zee van mogelijkheden. In het begin durfde ik geen geld te vragen voor die beelden omdat het aanvoelde alsof ik er niet hard genoeg voor had gewerkt. Maar intussen zie ik het als een ander medium en weet ik wel dat het niet zo simpel is om ook digitaal een goed beeld te maken.”

Carmen omringt zich in haar atelier, naast boeken van andere fotografen, ook grotendeels met eigen werk. Door haar werk te printen en in de ruimte op te hangen krijgt het een tastbare vorm die inspirerend werkt. Bovendien komt inspiratie voor Carmen vaak op momenten dat ze zich ontspant, bijvoorbeeld bij het nemen van een douche, of ’s avonds in bed.

Carmen De Vos Louise D'Eer De Plek

Bij het fotograferen doorloopt Carmen een proces waarbij ze hoopt op een synergie tussen haarzelf en het model.  Ze trekt haar foto’s nooit in ‘cleane’ studioruimtes maar steevast op plekken die bijdragen tot het narratief van de foto, zoals een hotel -of woonkamer. Bovendien geeft Carmen de voorkeur aan een model dat zelf input geeft.

“Ik vind het leuk als een fotoshoot ergens eindigt waar ik het niet had verwacht. Het liefste heb ik dat de input van beiden kanten komt. Heb je een model dat louter instructies opvolgt, dan kan je evengoed een pop fotograferen. Ik vergelijk deze vorm van fotograferen vaak met honden en katten. Een hond volgt perfect je instructies terwijl de kat je hoort maar vervolgens iets anders doet. Ik geef de voorkeur aan katten. Wanner de synergie niet ontstaat en een shoot niet goed zit, dan kan ik de foto’s nooit echt goed vinden.”

Tentoonstelling

Werk van Carmen De Vos kan je vanaf 4 september bezichtigen op de Internationale Fotobiënnale in Oostende in Fort Napoleon, waarbij ze zwangere vrouwen op een krachtige manier toont.

Begin 2022 volgt een solotentoonstelling in CC De Factorij in Zaventem, Warriors, come out to play, waarin ze een ode brengt aan vrouwelijke kracht. Ze bundelt er een reeks portretten van inspirerende, speelse vrouwen én mannen.